Oct 4, 2010

bukan silapku dan bukan salahmu...

Perasaan bukannya selalu boleh menjadi sempurna. Tidak semua orang akan melalui hari-harinya dengan baik. Dan, kesan dari hari-hari yag suram itu membuatkan kita agresif dari segi tingkah laku, perbuatan dan sebagainya dan ia akan membuatkan orang lain menerima kesannya. Maafkan saya kalau pernah anda terluka... maaf tak payah nak tunggu raya..boleh diminta bila2 masa (terutama bila keegoan untuk meminta maaf itu berani dilepaskan) dan memberi maaf itu harus sentiasa ada tidak kira bila-bila pun... walau dlm keadaan susah nak memaafkan sekalipun, sekurang-kurangnya kita memaafkan dia di bibir... di hati, biarlah Allah sahaja yang menilainya. Sekurang-nya, bila kita melafazkan maaf di bibir, kita telah menyenangkan hati si penerima maaf...dan sesungguhnya menyenangkan hati orang lain itu mendapat pahala disisi Tuhanmu..


namun kawan2..

saya juga manusia biasa..sekuat mana pun kita cuba untuk menerima kekurangan org lain atas sikap kurang ajar dan melukakan itu, sikit2..pasti ada juga perasaan untuk membela diri sendiri..kita punya hati untuk dijaga...tidak selamanya saya mampu menahan segala tohmah dan prasangka... namun, memberi tindak balas atas perbuatan org terhadap saya adalah pilihan yang terakhir yg akan saya buat... saya teramat sayangkan kawan2 saya... sebolehnya, saya tidak mahu melukakan anda baik dari lahir mahupun batin... tapi, sebagai manusia saya juga mgkin ada khilaf dan tidak sengaja melukakan...


tapi, seandainya saya pernah melukakan anda... maafkanlah... marilah kita sama2 renung kembali...apakah kita juga pernah menyakitkan hati org lain...dengan sengaja...atau tidak sengaja...


bermula dari cakap2 yg kita sangka gurauan...

bermula dari cerita2 tentang dia yg kita bualkan demi mengisi masa menunggu kelas...

bermula dengan kesalahan kecilnya yg sengaja kita ceritakan...

dan bermula dari itu..ini..


segalanya pasti tidak akan merosakkan persahabatan andainya kita boleh belajar menahan perasaan merasakan martabat diri terlalu tinggi hingga tidak boleh tercuit salah sikit pun dan tidak boleh ditegur salah....


seandainya ada teman yg sensitif, terimalah sifatnya...

jika ada teman yang suka berlawak jenaka, terimalah sifatnya...

kalau ada teman yang tidak suka bising2..terimalah sifatnya...

mungkin, disaat anda dilanda runsing, teman yang sensitif inilah yang akan lebih memahami dri mereka yg terlalu happy go lucky..

mungkin, disaat anda bersedih hati, teman yg suka b'lawak jenaka inilah yg membuatkan hari anda kembali ceria...

mungkin, disaat anda sedang sibuk menghafal formula2 peperiksaan...teman yg tidak banyak bicara inilah yg menjadi teman paling mendamaikan...


setiap org ada kelebihannya...penciptaan manusia itu amat sempurna... yg tidak sempurna ialah manusia itu yang tidak pernah cuba memahami keistimewaan ciptaanNYA ini... satu cerita aib yg kita sembunyikan dr pengetahuan org lain, sepuluh keaiban kita yg akan ditutup oleh Allah swt... maha suci Allah... bukan susah mengumpul pahala.. tidak susah juga mengumpul dosa...

memberi maaf bukanlah ertinya kita menjatuhkan maruah diri tetapi itulah sebenarnya takhta maruah yang paling tinggi...

sekian...


~belajar erti hidup dengan memberi kegembiraan pd org lain~


source: fb suhaila shahida


No comments: