Feb 12, 2011

dont judge a book by its cover : mata juga punya hati

salam..

sekarang rajin nak update belog sebab belog saya ada bunga matahari. cantik giteewwwww. haha. oke, nak tanya lah pandangan korang, kalau yang pakai sopan santun, baju xnampak bentuk badan, tudung bidang 60, seluar sendat xpakai langsung agak-agak hati die baik tak? aku bukan nak judge semua orang yang berpakaian macam tu buruk perangai. tak sama sekali. mungkin ade yang baik. baik luaran dan dalaman. tak dinafikan..

tapi, yang pernah aku jumpa pakaian dah elok dah. atas bawah tutup. kalau nak banding ngan aku bagai langit dengan bumi. yelah, aku pakai baju pon yang ketat2, seluar kalau bukan jeans dan skinny memang bukan dyia la..yup, aku memang jahil.. die jaga hubungan die ngan Allah, tapi ngan manusia sekeliling die buat onar. faham kan? so, ape guna kalau bersungguh jaga hubungan dengan Allah, tapi jiran sebelah menyebelah terasa hati, tak bertegur sapa, nak bermusuh. elok ke macam tu?

aku tak kata aku ni baik, simpang malaikat 44, tapi benda sejagat ni kita boleh pikirkan. bila dah pemakaian tu bersopan, elok.. perangai pon kena elok la. sebab banyak mata-mata yang memandang. jangan sampai orang cakap, "nampak je warak, tapi hati busuk". kan ke dah kena. orang pon dah mula tak respek. so, fikirkanlah mane yang terbaek. kita hidup ni kan berjiran, kalau dengan semua orang nak cari gaduh, jadi batu api, pentingkan diri sendiri.. xkan kemana jugak. ingat, Tuhan tu Maha Adil, balasan Tuhan tetap ada.. bukan dengan Tuhan jer kena jaga hubungan tapi dengan manusia pon perlu. sekali orang yang kau buat jahat tu xredha, sampai ke mati la dosa tu tetap ada. meminta maaf dengan seseorang bukan sesuatu yang menjatuhkan maruah. xperlu la nak letak ego tu tinggi sangat.

ni pon untuk pesanan bagi penulis sendiri, sebab berpesan-pesan itu satu kebaikan. jangan pandang jelik pada orang yang nampak kurang agama (pakai seksi seksa) sebab kita takde hak nak judge die busuk hati.. so, selamat beramal.. jangan mudah sentap tao!!

No comments: