Dec 3, 2010

anak mama yang nakal

tetibe teringat waktu kecik-kecik dulu..anak mama yang kedua ni sangatlah nakal..nakal yang mengalahkan budak laki kot.xboleh nak duk diam.mesti ade je pe'el perangai yang baru setiap hari yang mana mungkin menaikkan marah dan kerisauan orang..yea,tue lah serba sedikit intro pasal anak perempuan kedua mama..xboleh kasi intro lebih-lebih, xelok.haha.

beza umur aku ngan kakak cuma 1tahun je.so,kemana pergi, utara selatan timur dan barat, orang mesti akan cakap, "kembar ke anak kak ma ni?" kak ma, panggilan glemer mama. mama cuma senyum dan jawab x.beza setahun.dan mungkin sebab beza setahun tue lah saiz badan kami lebih kurang sama. xnak ngaku aku lebih montel dan rendah dari kakak.huhu.

masih ingat lagi waktu mama gi KL, aku dengan degil dan beraninya keluar rumah senyap2 pastu pergi ke kilang batik sebelah rumah semata-mata nak menconteng batik jugak.oh yaa,lupa nak bagitau, mak aku pengusaha batik tegar.sape nak order boleh lah ye.hehe.lepas berjaya keluar, cepat2 pergi amik canting then celup dalam lilin panas menggelegak tu. kononnye nak tunjuk bakat melukis la kan.sekali,hambek ekau,, lilin tu tertumpah atas muka.apelagi, meraung-raung la wei..sakit,pedih, panas, semua ade. waktu tu nangis xhenti2 la.nak bukak mata pon xboleh. lilin dah keraskan. kesian x?.nasib baek sepupu aku ade.dibawaknye ke klinik, terus masuk bilik doc. yang buat aku meraung meronta macam orang gile bile doctor tu guna gumpalan kasa dawai yang halus untuk tanggalkan lilin kat muke.ditonyoh-tonyoh jugak.boleh imagine tak? eii,,sumpah sakit, tapi tu je cara yang mampu. masa tu umur aku dalam 5 tahun kot.huhu tapi kan, nasib baek la muke aku xde parut kesan lilin tu.parut jerawat adelah.hahaha.tapi aku xpernah serik nak cube lagi weh..nak try x?=)

dan,untuk budak perempuan yang xmatured, haruslah ajak sepupu, anak2 jiran maen masak2 ala-ala chef wan tu.so, aku pon terlibat same dan akulah ketua untuk mereka.hehe.quite bossy jugak la kan,sebab maen kawasan rumah aku.akak xjoin maen benda2 kotor camni.die prefer duk rumah baca buku cerita.bagus giler kan! aku dulu memang super duper malas nak sentuh2 buku ni,and even setiap kali exam pon xpenah dapat kot no 1 or 2. no 3 penah la sekali.akak aku tiap2 kali exam dapat no 1.hihi.oke, back to story..satu hari tu aku ajak sepupu yang sebaya ngan aku maen masak2, kebetulan haritu jugak ade wat makan2 kat rumah.so, ramaila family yang datang. tengah duk khusyuk gile maen masak2, boleh xpasan ade zink buruk berkarat kat sebelah aku. dan bile bangun nak gi kutip daun2, zapp!! tadaa,,kaki dah berdarah.xhenti2. first takut nak bagitau mama sebab konfem kene bebel, tapi sebab takut tengok luka yang sampai nampak isi tu, terpaksalah bagitau jugak.sepupu aku tyme tu dah hilang kemana, takut kot.haha.pama bawak aku kat hospital daerah pastu luke tu kene jahit,dalam 3cm jugak la..sampai la ni parut tu ade kat bawah bukulali sebelah kanan.nak tengok? =p

satu lagi perangai nakal aku. xboleh tengok anak ayam yang baru lahir tu.ala, ynag kecik molek warne kuning tuu...mesti nak tangkap dan buat macam anak.hahahahaha.dulu, kalau anak ayam maksedara aku hilang die mesti aim aku.xde orang laen dah,padahal anak die pon suke gak culik anak ayam tu.pama pulak jenis yang xsuka nak pelihara ayam ni, so kalau aku nak maen2 then cekup anak ayam mesti pergi rumah maksedara kat belakang. ayam yang tengah mengeramkan telur pon aku siap duk angkat2 bontot die.kot2 ade yang dah menetas.giler kan?eh,,korang xrasa geram ker nak penyek2 bile tengok anak ayam kaler kuning jalan terkedek-kedek..aku tengok sekarang pon masih lagi ade niat nak cekau.siyes geram giler!!pernah, dan rasanye selalu kot, kalau aku culik sekor dua,lepas maen mesti akan mati.hihi.yela, buat buai kiut kat dahan pokok then hayun si kecik sampai die naek pening. pastu, konon caring, curi sikit beras mama sumbat jugak dalam mulut si kecik tu. tapi jahat aku pon, aku tanam dorang. siap ade kubur lagi,berderet-deret..pacak 2 ranting pokok.hehe..

umm,kalau nak cerita kat sini satu persatu xkan habis kot. kesimpulannya aku memang dan sangat nakal.masa darjah 1 aku pernah tumbuk budak laki.sebabnye die kacau aku dulu.mang xboleh bagi muka.kasi amaran terus!haha. pastu nyaris2 nak kene penyek ngan lori punggah pasir kat tengah jalan.pernah jatuh tangga masa aku 3,4 tahun sampai ade parut kat kening kiri. lagi, jari telunjuk sebelah kanan pernah terkepit pintu dan parut tu masih ade sampai skarang.

haa,,yang ni aku memang ingat sampai bile2, dan aku risau kot2 nanti anak aku pon ikut jejak perangai aku jugak..aku memang suka menangis.macam rutin harian kot.haha.kalau menangis bersebab xpe, tapi kalu tiap2 mase nangis tanpa sebab tipula kalau cakap sape yang xgeram kan.aku salu kene marah kat mama sebab aku salu menangis beb..sampai satu tahap mama dah malas nak layan.last2 nenek gak datang pujuk.cucu kesayangan kan.menangis meraung sampai satu kampung dengar kot.jiran sebelah toksah cakap la. konfem esoknye ade yang tanya, "ngah ke nangis semalam?" eii,,mintak2 la anak aku nanti xikut perangai buruk aku yang satu ni.

dan sekarang,bile dah besar panjang, boleh pikir secara waras..kenangan2 tu selalu berlegar difikiran.sukenye tyme kecik-kecik dulu.rasa macam xde masalah walaupon hakikatnye selalu menimbulkan masalah. kesian pama..terutama mama..mesti pusing kepala nak layan dan kontrol anak yang terlampau nakal macam ngah kan..kalau ade pape yang xkena mesti ade kaitan ngan aku.huhu.

untuk mama, maaf dah menyusahkan mama dari ngah kecik sampai sekarang. dan terima kasih sebab didik ngah jadi orang yang berguna, xjemu doakan kejayaan ngah sampai sekarang, selalu membebel walaupon itu untuk kepentingan ngah. terima kasih untuk semua. walaupon mama xbaca blog ngah tapi ngah nak bagitau jugak yang anak mama yang nakal lagi degil ni saaaayang mama sangat2. ngah doakan supaya mama sihat2 selalu, nak tengok mama senyum jer..xnak tengok mama sedih..jaga kesihatan tau ma..i love u mama!! so much!!!

sayang mama!!ngah sentiasa doakan kesejahteraan mama..


ni la budak nakal yang xpernah nak dengar kata orang.
siapa jumpa sila kembalikan kat mama die yer.
tang eye bag dari dulu sampai sekarang xpernah berubah.
kesan kuat nangis kot.haha







4 comments:

eesyaheera said...

haha. soooo comel gmbr last tu. nakal ye, meh nak babap!

dyia syaleyana said...

huhu.sakit la kak ee babap..gmbr tyme mude2..haha

sanik said...

hai budak nakal! ngehehe..

dyia syaleyana said...

dulu-dulu nakal...skang dah baek.huhu