Dec 14, 2010

tak elok marah-marah ni

"ah, menyampah gile aku ngan ko.rasa nak tenyeh2 jer muke.bajet hot lah tu!!"

"mintak2 la pasni ko plak kene!!padan muke!!grr.."

"ko xpuas hati kenapa? nak lempang?"

marah???riler ar der..take it easy..chill.tak payah la nak baran-baran sangat eyh.minum air sejuk banyak-banyak.tak tahan jugak, mengucap banyak-banyak,ingat Tuhan, amik wudhuk..xtahan lagi?pegi solat sunat,baca Quran sampai rasa amarah tu lega.insyaAllah..aku bukannye ustazah nak ajar korang,mungkin lagi buruk perangainye dari korang. tapi untuk sedikit dan secebis tips untuk hilangkan rasa marah tu berguna la jugak kan..sebab aku pon amalkan benda yang sama kalau rasa darah dah menyirap ke muka.

cakap pasal marah ni, rasanya semua orang pon alami.it's normal.cuma bezanya takat mana level kemarahannya dan gaya mane dorang releasekan rasa marah dalam diri.aku sejak dari kecik memang selalu kena marah.budak yang nakalkan.xsah kalau dalam sehari xkena marah.pernah dengar xlagu yang liriknye "marah bukan kebencian,tapi tanda sayang". see,sape yang selalu kene marah tu means die disayangi.ehehe.tapi nak marah pon biar kene gaya, biar kene tempat.jangan duk maen hentam je.rasa moody habis semua orang dia marah.benci orang yang moody,mood swing ni.

true to say la kan,sekarang ni dah jarang kena marah.yipppi! marahkan orang adela.tapi marah aku pon xdela sampai nak tengking, naik tangan ke ape.cukup umpat2 cikit,duk diam, pastu nangis sorang2..kadang2 muke senyum,tapi hati menanngis.T.T.aku xboleh orang marah aku,sebab aku jarang nak marah orang.kalau aku marah sekalipon,akhirnya aku yang tewas.nangis sorang2.yup,hati lembik.xtipu.mulut jer macam puaka.

bile dengar kawan2 yang duk gaduh dengan bf/gf..aku jadi takut.takut something bad happen. mane tahu kot xboleh kawal marah tu, masing2 duk aku tengking ko,ko tengking aku,pastu mulalah naik tangan.umm,mintak jauh la.sedangkan lidah lagi tergigit ni kan pula kita. gaduh2 tu normal la kan.perencah dalam hubungan. tapi jangan sampai gaduh,marah ko lepuk aku,aku tampar ko.jangan eyh.please.benda boleh selesai dengan cara baik.xperlu nak naek tangan wrestling ke ape.jangan tao.=)

aku pernah dengar casefile dari member aku,pasal bf kawan die ni suke naek tangan.xkena sikit, panggg situ, xkena banyak dushh sini.jangan wei, mak bapak die pon xpernah nak sentuh,even cubit, ni kan pulak kita yang xda hubungan pape.family dah bagi keizinan berkawan pon dah cukup bersyukur.ni kan pulak kita yang terlebih terover nak pangg sana sini.

aku xnak tulis banyak-banyak,cuma nak pesan untuk diri sendiri jangan mudah sangat nak menyengat kat orang.hati busuk tau suka marah2 ni,dan cepat tua.haha.dan,aku xkisah kalau korang nak marah aku,asalkan ade sebab musabab yang kukuh.contoh,aku sengaja sepak ko ke kan.bolehla ko nak marah aku..tapi biasanye aku terr je,bukan saje sepak pon.=p
kalau ade salah sikit2 tegur la dulu,kalau aku xlayan baru ko boleh marah aku ok sebab nampak la kat situ ko go step by step.masa kena marah aku duk diam je,lepas kene marah tu aku umpat cikit2 konon nak balas balik.nak cakap depan2 pengecut,ceh.pastu macam biase air jernih mengalir kat pipi.

aku pon kadang2 pelik ngan diri sendiri,tersinggung sikit mudah je nak sob sob sob.hati sensitip giler!macamane nak keraskan hati biar aku xperlu nak alirkan air hangat yang free ni.mungkin penangan masa kecik sebab selalu nangis kot.oh,my bad..

No comments: